Selasa, Jun 22, 2010

Lihat cermin bila marah atau menangis..


Sifat marah atau baran hakikatnya hembusan syaitan. Pada suatu waktu tertentu adakala kita marah sangat walaupun hal remeh atau perkara kecil rentetan perkara2 lain seperti hal2 pejabat, jiran, kengkawan atau sebagainya...kadang anak buat hal sikit marahnya seperti letusan gunung karakatoa...Penyakit marah ini perlu dilawan dengan mujahaddah dengan beberapa cara:

i. Ambil wuduk, kalau ada masa solat sunat 2 rakaat.

ii. Katakan pada diri, apalah faedah aku marah2, kita menderita, orang lain pun sakit hati.

iii. Kalau hendak marah juga, marah pada objek contoh mcm dinding, kereta ke or tiang elektrik...

iv. Masa marah tu pergi tengok muka kat cermin...tengok cermin ni juga saya amalkan bila anak saya merajuk dan menangis...serta merta anak akan gelak tengok muka diri sendiri yang menangis tu...

4 ulasan:

alin berkata...

sib baik ms aku marah aku masih lg cumel..hek hek hek..come join my rm20 segera yek kt alinworld!

alin berkata...

lim..i tag u...hak hak..

http://alinworld.blogspot.com/2010/06/contest-i-join-aimna-online-store.html

~Nur Finie Afnie~ berkata...

hye limah..nape x kabo ade blog...seb aku godek2 blog wanie td.. aku follow yer.. insaf aku baca blog ko lim...entry byk2 ea..aku nak baca lagik.. ko follow la aku gak..aku x byk contents best..biase2 aje..citer2 kosong..hehehe

cthalimah berkata...

salam fini...thank follow ye...insyaAllah aku pi blog ko plak...aku cuba berdakwah sekadar mampuku...peringatan untuk diri aku paling utama...